A v√°ltoz√°s menetrendje:¬†Felismer√©s - Elismer√©s - Megismer√©s - Elfogad√°s ‚Äď V√°ltoz√°s

Nyomtat√°s
K√©sz√ľlt: 2020. okt√≥ber 09. p√©ntek

A v√°ltoz√°s menetrendje: Felismer√©s - Elismer√©s - Megismer√©s - Elfogad√°s ‚Äď V√°ltoz√°s

Ez√©rt nagy hangs√ļlyt fektet Stoll G√°bor a tudatos meg√©rt√©sre. A szem√©lyis√©gfejlesztŇĎ szakember hisz abban, hogy a XXI. sz√°zadban is lehet n√∂velni a lelki √©s szellemi tudatoss√°got.

‚ÄěFelhaszn√°lva az emberi agy fiziol√≥giai mŇĪk√∂d√©s√©t, a gondolatokat √©s az √©rzelmeket uralva kevesebb k√ľlsŇĎ √©s belsŇĎ (!) konfliktusban lesz r√©sz√ľnk, azaz boldogabb, kiegyens√ļlyozottabb √©letet √©lhet√ľnk‚ÄĚ - hangzott el az EFOP-1.2.11-16-2017-00043 k√≥dsz√°m√ļ projekthez kapcsol√≥d√≥ √∂szt√∂nd√≠j- √©s lakhat√°si program nyertes p√°ly√°z√≥inak tartott √©rzelmi intelligencia k√©pz√©sen.

Mi√©rt stresszesek az emberek? Tal√°n m√©g jobb k√©rd√©s lenne, hogy mitŇĎl NEM olyan stresszesek bizonyos emberek? Hiszen a stressz a mindennapjaink r√©sze, a k√ľlvil√°g hat√°sai minden √©lŇĎl√©nyben stresszt okoznak, benn√ľnk emberekben pozit√≠v (vizsga, √ļj √°ll√°s, gyermek sz√ľlet√©se vagy aut√≥v√°s√°rl√°s) vagy negat√≠v, √ļn. distressz (p√©nz√ľgyi, eg√©szs√©g√ľgyi vagy √©rzelmi szitu√°ci√≥kban) form√°ban. Van, aki jobban kezeli, van, aki kev√©sb√©. Azonban min√©l stresszesebbek vagyunk, ann√°l ink√°bb az √©rzelmek vez√©relnek mindenkit, a helyzeteket vesz√©lyesebbnek l√°tjuk a val√≥s√°gosn√°l, emiatt pedig t√∂bb stresszhormon termelŇĎdik.

A stresszhormonok tart√≥san magas szintje felbor√≠tja a szervezet egys√©ges mŇĪk√∂d√©s√©t, egyes szervekn√©l t√ļl-, m√°s szervekn√©l pedig alulmŇĪk√∂d√©st eredm√©nyeznek.

Ennek a kezel√©se √≥ri√°si tudatoss√°got ig√©nyel a szakember szerint, hiszen m√≠g a tudatalattink 11 milli√≥ bit/s sebess√©ggel dolgozz√°k fel az inform√°ci√≥t, addig a tudatos r√©sz 5-20 bit/s (!) sebess√©ggel, emiatt sokaknak hamarabb j√°r el a sz√°ja/keze, minthogy √°tgondoln√°k. Visszafogni az √∂nk√©ntelen, tudatalatti reakci√≥inkat √©s megv√°rni, am√≠g a tudatos "utol√©ri", na ehhez rengeteg gyakorl√°s sz√ľks√©ges, de ez a val√≥di stresszkezel√©s titka.

A konfliktuskezel√©srŇĎl tanult a legt√∂bbet Kov√°cs M√°t√©, a csoport egyik tagja. Szerinte egy-egy n√©zetelt√©r√©st √ļgy kell megoldani, hogy a megold√°s mindk√©t f√©l sz√°m√°ra elfogadhat√≥ legyen.

De a "p√∂rgŇĎs √©let" is nagy hat√°ssal van a mindennapokra, hiszen egyre kevesebb idŇĎ alatt kell elv√©gezni bizonyos tev√©kenys√©geket, ilyen p√©ld√°ul az ev√©s is. Sokszor sz√©nhidr√°tban gazdag √©teleket esznek az emberek, √©s mivel a sz√©nhidr√°t a leggyorsabban feldolgozhat√≥ energiaforr√°s a szervezet sz√°m√°ra, gyakran "t√ļlp√∂rgetik, t√ļltankolj√°k" magukat. Tudatos d√∂nt√©sek kellenek ahhoz, hogy n√©ha lelass√≠tson vagy meg√°lljon az ember, vagyis kih√ļzza a cs√≥nakot a partra".


Ugyanez igaz a kommunikációra is

‚ÄěUgye milyen √©rdekes, hogy minden mindennel √∂sszef√ľgg?‚ÄĚ ‚Äď k√©rdezte mosolyogva Stoll G√°bor az interj√ļ k√∂zben saj√°t mag√°t√≥l. A szem√©lyis√©gfejlesztŇĎ tr√©ner szerint nincs idŇĎ csevegni, pedig kellene, hogy legyen. Azt mondj√°k, egy ember eg√©sz √©let√©ben meghat√°rozza az √©desanyj√°hoz val√≥ viszony√°t, hogy sz√ľlet√©sekor r√∂gt√∂n elvett√©k-e tŇĎle, vagy hagyt√°k, hogy k√∂z√∂sen pihenj√©k ki a megpr√≥b√°ltat√°st. Az emberi √©rint√©st √©s a k√∂zels√©get semmi sem p√≥tolja. Chat-en, telefonon, E-mailen kereszt√ľl rengeteg olyan metakommunik√°ci√≥s √©s non-verb√°lis elem v√©sz el, ami but√≠tja az inform√°ci√≥ minŇĎs√©g√©t √©s ez√°ltal megnehez√≠ti a d√∂nt√©si k√©pess√©geket. Hogy ez j√≥ ir√°ny-e, avagy sem, azt neh√©z megmondani.

Az EFOP-1.2.11-16-2017-00043 k√≥dsz√°m√ļ projekthez kapcsol√≥d√≥ √∂szt√∂nd√≠j- √©s lakhat√°si program nyertes p√°ly√°z√≥inak tartott Mindennapi kommunik√°ci√≥ II. c√≠mŇĪ k√©pz√©sre
Koroknai J√°nos √ļgy indult el, hogy egy izgalmas, √©rdekes napot t√∂lt el a Veres P√©ter Kultur√°lis K√∂zpontban. √Člvezte, hogy egy olyan j√°t√©kos √©s vicces feladat k√∂zben ismerte meg a k√©pz√©sen r√©szvevŇĎket, ahol a legfŇĎbb pozit√≠v tulajdons√°gokkal egy√ľtt kellett bemutatkozni. Hozz√°tette, hogy √©letszerŇĪ p√©ld√°kon kereszt√ľl besz√©ltek a kommunik√°ci√≥ fontoss√°g√°r√≥l.

P√©ld√°ul amikor egy gyerek hazaj√∂n az iskol√°b√≥l √©s a sz√ľlŇĎ megk√©rdezi, hogy: "Mi volt az iskol√°ban?", akkor az az inform√°ci√≥ kinek √©rdekes? √Āltal√°ban a gyereknek kev√©sb√©, mint a sz√ľlŇĎnek. A sz√ľlŇĎknek azonban "nincs idej√ľk", hogy a gyereket √©rdeklŇĎ t√©m√°kat vagy tev√©kenys√©geket keressen, magyar√°n, amit egy√ľtt tudnak √°tbesz√©lni vagy v√©gezni. Megint csak √≥ri√°si tudatoss√°g √©s kitart√°s sz√ľks√©ges ahhoz, hogy a sz√ľlŇĎ √°tl√°ssa a helyzetet, ‚Äěbel√°sson a kulissz√°k m√∂g√©‚ÄĚ √©s √©rt√©kelje a d√∂nt√©s√©nek k√∂vetkezm√©ny√©t. A szem√©lyis√©gfejlesztŇĎ tr√©ner szerint ez nem egy tudom√°nyos tev√©kenys√©g, hanem puszt√°n a j√≥zan √©sz.

Fontos a m√°sikra figyelni

Ezt m√°r egy √©rzelmi intelligencia t√©mak√∂rben j√°rtas tr√©ner mondta. Ez az alapja annak, hogy elker√ľlj√ľk a kellemetlen pillanatokat, hiszen nincs att√≥l rosszabb, mint amikor k√©t ember nem figyel egym√°sra. ElsŇĎsorban a ‚Äěnemt√∂rŇĎd√∂ms√©gbŇĎl‚ÄĚ vannak a konfliktusok. R√©v√©sz √Ārp√°d ez√©rt az EFOP-1.2.11-16-2017-00043 k√≥dsz√°m√ļ projekthez kapcsol√≥d√≥ √∂szt√∂nd√≠j- √©s lakhat√°si program nyertes p√°ly√°z√≥inak tartott stressz- √©s konfliktuskezel√©si k√©pz√©st a bemutatkoz√°ssal √©s egy k√∂tetlen besz√©lget√©ssel kezdte. Az √©rzelmi intelligencia azt a k√©pess√©get jel√∂li, hogy egy ember mennyire tudja meg√©rteni √©s kezelni a saj√°t √©rzelmeit, no √©s persze adott helyzetben a m√°sik√©t. ElŇĎsz√∂r k√©pess√© v√°lunk √∂nmagunk megismer√©s√©re. Felismerj√ľk a j√≥t √©s ami szerint√ľnk nem annyira j√≥ benn√ľnk. Ut√°na meg√©rtj√ľk, hogy az emberi tulajdons√°gok minŇĎs√≠t√©se az√©rt neh√©z, mert gyakran ugyanazt n√©zz√ľk m√°s szemsz√∂gbŇĎl. P√©ld√°ul, ha valaki a mi kedv√ľnk√©rt √ļjra √©s √ļjra megcsin√°l valamit, akkor az kitart√≥, de ha √©ppen olyan dolgot csin√°l, amit nem szeretn√©nk, akkor cs√∂k√∂ny√∂s. R√°ad√°sul azonnal az adott szem√©lyt v√©lj√ľk ilyennek, vagy olyannak. Mik√∂zben megismerj√ľk √∂nmagunkat, r√°j√∂v√ľnk, hogy ezek a tulajdons√°gok az adott cselekedetre jellemzŇĎek. Elkezdj√ľk felismerni a m√°sikban azt, hogy hasonl√≥an mŇĪk√∂dik, mint mi magunk. Ez√°ltal eljutunk oda, hogy tudatosan felismerj√ľk a m√°sikban a hozz√°nk hasonl√≥ emberi l√©nyt. √ćgy eljuthatunk arra a pontra, ahol felt√©telezz√ľk, hogy egy konfliktus-helyzetben a m√°sik ember nem ellen√ľnk l√©p fel, hanem √∂nmaga √©rdekeit akarja megv√©deni. A k√©pz√©sek c√©lja, hogy ezen a fejlŇĎd√©si folyamaton eljussunk od√°ig, hogy a m√°sik ember √∂n√©rv√©nyes√≠t√©si sz√°nd√©k√°t megfelelŇĎen kezelj√ľk. √Črezz√ľk meg, hogy mit szeretne a m√°sik, √©s legy√ľnk k√©pesek a saj√°t √©rz√©seinket kifejez√©sre juttatni, ugyanakkor a t√∂rt√©nteket t√©nyszerŇĪen meg tudjuk fogalmazni. A pszichol√≥gia m√°r √©vtizedekkel kor√°bban is rendelkez√©s√ľnkre bocs√°tott megold√°sokat: Gordon-f√©le tudatos kommunik√°ci√≥, amibŇĎl egyenesen levezethetŇĎ a ma olyan divatos asszertivit√°s, vagy a Marshall nev√©vel f√©mjelzett EMK (ErŇĎszakmentes Kommunik√°ci√≥); de ide sorolhat√≥ a TA (Tranakci√≥anal√≠zis), mely tal√°n ismert Eric Berne Emberi j√°tszm√°k c√≠mŇĪ k√∂nyv√©bŇĎl. A k√©pz√©sen az adott csoport tagjaihoz igaz√≠tva ismerked√ľnk meg a lehetŇĎs√©gekkel, besz√©lgetve, k√∂lcs√∂n√∂sen kieg√©sz√≠tve a m√°sikat, vagy a t√∂bbiek gondolatait, a r√©sztvevŇĎk fogalmazz√°k meg, hogy hogyan v√°lhatunk egy jobb vil√°g r√©sz√©v√©. Egyszerre c√©l √©s eszk√∂z, hogy mi magunk fejlŇĎdj√ľnk, mert ezzel a vil√°gunkat tessz√ľk jobb√°. Egy jobb vil√°gban pedig mindenki boldogabb, ezzel automatikusan cs√∂kkentve az ember-ember k√∂zti konfliktusok s√ļlyoss√°g√°t. Tal√°n ezzel be is √©rhetn√©nk, hiszen oly unalmas lenne az √©let, ha minden konfliktus megszŇĪnne‚Ķ Komolyra ford√≠tva: az nem lehet c√©l, hogy ne legyen konfliktus, hisz olyan vil√°g nem l√©tezhet, ahol mindig mindenki pontosan ugyanazt szeretn√©. Meg kell tanulnunk elfogadni, hogy a m√°sik embernek is vannak √∂n√°ll√≥ sz√°nd√©kai. Meg kell tanulnunk, hogy meg√©rt√ľk a m√°sikat √©s meg√©rtess√ľk vele √∂nmagunkat. Ha egy m√≥d van r√°, nem szabad megel√©gedn√ľnk azzal, hogy passz√≠v elviselŇĎi lesz√ľnk egy m√°sik agressz√≠v fell√©p√©s√©nek, de m√©g a kompromisszum sem t√∂k√©letes megold√°s. T√∂rekedn√ľnk kell az olyan win-win helyzetekre, ahol teljes konszenzust, vagyis nem a lemond√°son, hanem a terveink megval√≥sul√°s√°n alapul az egyet√©rt√©s. Ennek el√©r√©se egy hossz√ļ tanul√°si folyamat eredm√©nye, amelyet a tr√©ningen r√©sztvevŇĎk megkezdtek, √©s megismert√©k a tov√°bbl√©p√©si lehetŇĎs√©geket.

____________________________

Balmazújváros Város
Önkormányzata


4060 Balmazújváros
Kossuth tér 4-5.


Telefon:+36(52)580-102
Fax:+36(52)370-035

Web: www.balmazujvaros.hu

 

 

Copyright © 2024 Balmaz√ļjv√°ros. Minden jog fenntartva.
Ma: 2024-06-24 van. PointLink.